tisdag 15 juli 2008

Skrattrynkor från Kroatien

Min goda vän Pepe`s kommentar när jag kom hem i söndags var: - du måste haft roligt, för du har fått ÄNNU fler skrattrynkor!!!
Vi blev 9 tjejer plus skipper Jonas på vår båt, som har 8 kojplatser! Oseriöst av Scandsails som sålgt vår resa. MEN vi bestemde oss för att mönstra på och lämna alla bekymmer i land!
Vi bunkrade mat, vatten och vin, så la vi ut från Split på vår eventyrsresa. Anna och Sahra som var nya bekanta visade sig vara tuffa tjejer som snabbt blev en del av gänget.

Vi hade bestick för 6 personer, ett lakan fick bli kökshandduk, motor till gummijollen saknades, men vad gjorde det när vi hade så himla roligt?
Vattnet var turkosblått och 28 grader, solen skinte från klarblå himmel varje dag, vinden blåste i seglen. Vi blev riktigt duktiga på att segla, och Jonas var ganska så stolt varje gång han kom till ny hamn med 9 tjejer i besättningen som han styrde över!

Det var tufft av oss att klara en vecka utan att bli ovänner en enda gång. Jag tror att vi alla var ganska stolta och glade när vi, med förundran över hur fort veckan gått, mönstrade av och åkte hem. Själv fick jag 3 helt ny vänner, Rennè, Anna och Sahra som alltid kommer ha en stor plats i mitt hjärta! Majsan, Marie och Carina som jag blev ennu mer glad i, och ungdommarna Petra och Jessica som var så fina och stod ut med oss tokiga tanter, alla kommer ni att vara mitt glada och ljusa sommarminne att ta fram i höst och vinter! Jonas, vår skipper kommer jag aldrig heller att glömma! Med sitt lugna sett redde han ut alla incidenter, stod ut med vårt stök och våra sena nätter då han inte fick sova!
Tack alla för att ni är så underbara!

8 kommentarer:

carina sa...

Tack Eli för den fina sammanfatntning av vår underbara resa. Är glad att vi seglade tillsammans och att jag fått lära känna dig mer - jippi. Du är en underbar tjej. Vi ses snart Kram Carina

Eli sa...

Carina, du är en perla!! Jag ser dig framför mig när du hissar storen!!!Är glad att jag får vara din vänn!

pudelflicka sa...

Välkommen hem ! Förstår att ni har haft en underbar resa.
Kram Hedvig

Randi sa...

Vilken härlig upplevelse det måste ha varit. Jag har aldig seglat med bara tjejer - låter spännande. Tvärtom brukade jag alltid vara ensam tjej ombord.
Härliga sommarbilder, som säkert kommer väl till hands i vinter när nya sommardrömmar ska väckas till liv igen!

Florence & Esmeralda sa...

Vilken underbar sammanfattning av vår segling, tack för en superkul vecka! Vem hade väl anat att min seglingsemester skulle resultera i ett gäng nya härliga vänner från Lidingö?! Ser fram emot att ses igen vid tillfälle och prata seglingsminnen. Ni är ett härligt gäng tejer och jag blir så glad av din positiva energi Eli! Kramar från Sahra på tjejbåten

Eli sa...

Sarah, så kul att lära känna dig med. Vi får träffas i höst och titta på kort och åter minnas domm häftiga dagarna I Kroatien!
Kram på dig och fortsatt trevlig sommar!
kram
Eli

Göran.E sa...

Det både låter och ser ut som om ni hade en fantastisk och underbar seglats.Med många minnen att minnas lång tid framöver. Och att ni fördjupat er vänskap.

Ett möte är förbehållslöst. Man vet aldrig vad ett möte innebär eller vad det i framtiden ger. Det finns korta möten som korsar ens väg
Det finns människor som blir kvar i ens liv Det finns de som bara följer en bit på vägen....

Det är inte alltid "längden" av en kontakt som är värdefull. Även ett kort möte kan ge en vän för livet.

En del möten blir aldrig av...
Men en del blir fina vänskaper. En del väldigt djupa.

Så - man vet aldrig... i förväg - vad personen som korsar ens väg...kan komma att få för en roll i ens liv.....

Man ska vara tacksam för de personer i ens närhet man får glädjen att spara och behålla.

Hoppas att ni får nya utmaningar och äventyr tillsammans.
Tjingeling Göran

Eli sa...

Göran,
Du är en som korsat min väg, och det är jag glad för.
Hoppas du har en trevlig sommar så ses vi kanske på Järnet för en After Work i augusti när livet återgår till det vanliga!
kram
Eli