onsdag 14 januari 2009

Gamle fint hittegods på Gustavslund

Dom blå Gustavianska stolarna med svart skinnsits har Hedvig gjort. Klaffbordet hittades på Gustavslund bland masser med bråte.
Jag tycker mycket om att ta vara på gamle saker, och forsöker hitta sådana som är både praktiska och vackra. På Gustavslund samlar jag på saker, hemma vill jag inte ha några!

Gammelt bord som fått vit färg.


Sekretären fanns på Ekliden lämnad av förre ägaren. Spegeln fanns på Gustavslunds vind. Den är tung och har baksida av massivt trä.


Bordet hittade vi på en krypvind på Ekliden. Undangömd i delar för många år sedan.


Byrå som jag köpt på blocket för 300:-, glasen och karaffen som står på brickan, hittade jag på återvinningsgården på Svartsö.





2 kommentarer:

Ruffhäxan sa...

Vilka fina saker du har. Jag tycker också mycket om gammla belevda möbler. Det lustiga är att jag är ganska säker på att jag har en lika dan sekretär som du. Min står hemma i min hall. Jag har fått ta över den efter det att mamma flyttade till Norge och då inte hade plats för den. Uppe på vår gård i Sangis så har vi ett liknande bord som ditt runda på vårt är det ett mörkt mönster på skivan. Det ligger en duk på ditt så jag ser inte om de är ur samma serie. Lustigt, tycker du inte?
Dina blå stolar är fina har du renoverat dem själv?

Eli sa...

Lustigt att vi har likadana saker, t ex ditt klaffbord på Brottö, är likt mitt på Gustavslund, men mitt är inte målat.
Dom blå Gustavianska stolarna är tillverkat för 15 år sedan av min venninne Hedvig. Det är ett bord till som är jättehäftigt, ska fota det nästa gång! Visst är det kul med gamla saker!?
Ska fota mina dörrar ochså, alla är olika, men blåmålade.
kom hem i går, isarna på insjön ligger men i saltsjön är det öppet, så Christer kör nu.
kram
Eli