måndag 5 januari 2009

Samvoro över åldersgränserna

Ja tänk vad känsligt det kan bli med en bestemor eller bestefar som ska tala om hur det var förrivärlden! Tenk att jag aldrig kommer att acceptera att skjutas i bakgrunden för att jag har varit med ett tag och har uppfattningar om hur saker och ting fungerar utifrån mitt sätt att se det. Må jag begåvas med tålamodet att alltid lyssna på andras sätt att se det utifrån sin verklighet.

I morgon ska jag på Norsk juletrefest med barnbarnet mitt! Vi blir en hel del bestemödrar och -feder som ska dansa runt juletreet på norskt vis, dricke brus og spise boller og så kommer julenissen med gottpose til oss!

Jag tycker det var kul att ta del av tankar från er och det märkliga var att familjen Sture/Ilana var så engagerad, kanske därför att ni är en riktig familj!

Själv håller jag med om att konflikter blir så otroligt kompliserade her i Svedala och att vi har så svårt att ta saker o ting lite mer med humor - Vi är ju alla likadana och har samma ursprung och ska till samma ställe!!! Ingen av oss har rätt till sanningen ensam - och ingen har förtur någonstans.

Låt oss skratta över ålersgränserna och hjälpas åt att se oss själva som det vi är -
resande på samma resa - och hålla ihop, vi behövs alla.

5 kommentarer:

Evy sa...

Eli, jag är helt förundrad och beundrar ditt tankesätt. Må dina kola goda ord nå fram till alla som behöver dessa, och det är många människor. Du lyckas få fram det där som många av oss tänker och väldigt få kanske vågar tala om, och det tillhör inte bara fina Svedala, utan det hör en del av den totala mänskligenheten till. Jag har inte läsa Sture/Ilanas inlägg, men jag kan tänka mig att det även därifrån kommer de klokaste tankar och ord. Alltid något gott, bra och positivt på vägen.
Nu ska jag krama om Caroline som åker tillbaks till Linkan i morgon, och jag är glad nöjd och lugn efter våra nästan tre veckor tillsammans.
Fortsätt tänka positivt, så kommer vi alla gå en härlig framtid tillmåtes.
Många kramar
Evy

Evy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Evy sa...

Oj oj oj, vad ska jag göra, så typiskt när jag skriver så fort, och blir exalterad, m.a.o. det var inte Tryckfels-Nisses fel att vissa bokstäver snubblade, det var bara mitt eget fel // ha det toppen

ChatrinesLiving sa...

Heihei!
Tusen takk for koselig kommentar i min blogg!

Til stolen har jeg brukt tykt ullgarn og pinner nr 6.
Du kan bruke hva some helst til et slikt trekk:)

Lykke til!
Klem fra Chatrine:)

Evy sa...

Jag kom osökt att tänka på hur det är med tradition/kultur. Jag hade äran få träffa en mycket intressant man, Rune Barneus, f.d. VD på gamla PK-Banken, som även skrev en saga (för barn). Vi talade om personalekonomi och personalförändringar, då han lägger fram att "när det kommer någon ny i en grupp (arbetsplats, familj etc) så bidrar denna person med sin del av ny/annan kultur". Enligt matematiken kan man tänka sig att är man tex 4 pers från början och en 5:e kommer in i gruppen, så bidrar denna med en femtedel. Alla som tidigare bestod av 25 % består nu av 20 % (rimligen, och förhoppningsvis om det finns någon rättvisa). Vad händer inom gruppen på ont och gott?
Man skall öppna sina sinnen och ta till sig och våga bjuda på sig själv som människa, man skall våga blunda när man inte vill titta, man skall jobba med att ta reda på vem man är, så står man lite stadigare. Ju mer man ger, desto mer får man igen, men kanske inte omedelbart, och kanske inte heller av den man gett till.
Detta med att leva över generationsgränserna, är något jag funderat mycket på. Vi behöver varandra, men inte för mycket och inte för lite. Vi skall vara rädda om varandra inom familjerna (det är inte bara blodsbanden som räknas tycker jag) utom inom vänskapskretsen och ta till vara på de gåvor våra vänner skänt oss i form av ett lyssnande öra, ett ord på vägen, en god bok, ett livsbejakande.
Nu skall jag fortsätta läsa P O Enquists bok jag fick på min födelsedag. Trots en viss åldersskillnad mellan PO E och mig, så känner jag igen en hel från bygden däruppe. Det ger mig ro.
Ha det skönt och bra nu!
Kramar
Evy