måndag 5 januari 2009

med julen i backspegeln


I SvD i dag finns en intressant artikkel om att fira julen med familjen.

Jag tycker att den speglar vårt samhelle så bra, där konflikter tar sig uttryck i att vi undviker det som konflikten rör - nämligen i att SE oss själva i sammanhangen som utlöser konflikten.

När vi omgås många och nära på julen, blir vi sårbara för dom näras (ofta svärfamiljens) kommentarer och utspel.

Det intressanta är att i efterhand betrakta VAD som utlöste känslorna och göra något åt dom - ikke välja att inte omgås nästa år!

För min del är det viktigt att mina barn finns nära mig på julen, jag skulle gråta floder om dom valde att undvika mig! Min egen familj finns spridda utöver Norge, och är svåra att samla, så min nya familj är den jag vill fira jul med!

Att väjla bort att fira med familjen leder till ensamhet , skriver författaren i artikklen, och det bör vi nog fundera över. Är det så vi blir ensamma - att undvika konflikter och människor som berör oss? Vi bör kanske vara mer aktiva i att lösa konflikter inom dom stora familjer vi skaffar oss nu för tiden, med nya och gamla relationer och med fler kullar barn.

"Tomten är far till alla barnen" kanske är mer en studie i att omgås med konflikter än en komisk utgåva av samma?

Huvva mig - hur ska detta bli? Vad tycker ni?

10 kommentarer:

pudelflicka sa...

Jag läste också den artikeln i dag och tänkte som du.
Hoppas du mår bättre av din förkylning.
Pål har blivit dålig men ska köra C-A till Linköping i dag.
Kram Hedvig

organic-lizzi sa...

Det meste av vår familie er døde...
Men det er nok desverre lett og putte alle følelser på feil sted ja..
Gjorde noe jeg egentlig synes er feil,og hilste på hesten..Den har vondt i høyre foten,og er redd belastning..Vet at flytting er en ekstra stor påkjenning for da er det bytte av underlag,annerledes å gå ute,stå inne etc..Polstre de godt ved transport..Hvis flytting med henger,ta godt med flis.. Ellers en utrolig koselig hest må jeg si som har det bra:-))
Fin dag & Stooor klem Randi

Ruffhäxan sa...

Jag håller med dig om att julen ska firas med familjen. Jag tror att en del människor har så höga förväntningar och därför stressar upp sig för små små saker som inte blir som de tängt. Att vara en ny medlem i en familj kan nog också skapa en stress som är svår att hantera på rätt sätt. Att komma in som en ny medlem i en familj som är kärleksfulla och omtänksama mot varandra kan nog både vara underbart och skrämande. Skrämande i den bemärkelsen att man inte riktigt vet sin plats och att man vill så mycket.
I konflikt frågan så tror jag att de är alldeles för många som helt enkelt är konflikt rädda och då hellre väljer att sopa problemen under mattan och ta den enkla vägen ut ur konflikten. Själv tror jag igentligen att alla typer utav relationer blir starkare av att utreda en konflikt. Då man lär sig mer om varandra och får en större insikt i hur den andre tänker och vilka värderingar hon eller han har.

organic-lizzi sa...

Jeg opplevde henne som trivlig...:-))
Mentalt sterk...og ikke urimelig(manipulerende eller borskjemt)...
Høyre fot fremme.Ikke nødvendigvis noe som merkes,men hun mener det er lite som skal til før det belastes for mye akkurat nå..Når du vanligvis(og jeg også)opplever at hun er lett og snakke med kan du prøve å spørre på litt forskjellige måter..Ikke ha noen gamle ting med deg når du spør..Kjenn godt etter i kroppen før du snakker,og noter alt som kommer.Lyd,bilde,følelse eller lukt.Plutselig kan vi ta inn noe på en helt annen måte enn vi pleier. Lykke til & Klem

organic-lizzi sa...

hei igjen:-) kan ikke du sende et telefonr.jeg kan ringe når jeg har hjulpet min sønn å flytte nr.kan du sende til 004790160070 ..eller til Lizzi@dyretolk.no Hun vil ikke ha healing av healeren,og snakker noe om å sette foten i grønnsåpe.. Aldri hørt om det,så undersøker litt.. Klem Randi

Eli sa...

För er som läser och följer Randis råd kan jag bara tillägga att hon är helt otroligt duktig. Bellissa har ont i hoven, grönsåpa är tydligen ett jättebra medel att ränsa. Efter att Randi varit i kontakt med Bellissa har hon blivit lugn, trevlig och visar helt klart att hon blivit "hörd".
Vi hade noll kunskap om att Bellissa hade ont i hoven förän Randi talade om detta på förmiddagen i dag, sedasn har allt gått fort. Bellissa visade Jenny helt klart att höger fram var ont, att det var därför hon inte velat blir riden (hon var rabiat när Jenny ville rida henne för 3 dagar sedan). Tänk vad som kan göras via kanaler som vi inte är helt medvetna om, men än en gång har jag fått bekräftat att det fungerar!
Tack Randi!

Anonym sa...

En intressant artikel, på flera sätt.
Ett är att den inte hade förekommit i Italien. Där umgås man otvunget med varandra inom "storfamiljen", inte bara på Julen utan lite då och då som t ex äter söndagsmiddagar. Man har dessutom roligt i umgänget och man respekterar varandra! Konflikter löser man vid andra tillfällen.

Uppfattningen att det är jobbigt att träffa släkten på Julen är ju nästan en lag här och framförs i filmer, revyer, TVprg etc.
Vad är det då som är jobbigt? Ja inte är det pyrande konflikter som har sin grund i något trauma i barndomen (läs art). Visst fäller främst svärmödrar taskiga kommentarer om sönernas hustrur och visst är tjejer generellt sett känsliga för det, men det är inte orsaken till oviljan att umgås.
Det är istället egoism (vad f-n ska jag umgås med de där...). Det vill säga att flertalet inte tycker att det är roligt att umgås med andra än kompisarna, för man har ju inget gemensamt (tror man)och gud vad jobbigt med barn som springer runt och tjoar( tycker de som inte har barn)och den där gubben som bara snackar om kriget (t ex om farfar),etc, etc. Man kan också säga att det beror på den utbredda generationsklyftan som finns här och som skapar utanförskap och ensamhet.
Tack och lov finns det undantag till denna Nordeuropeiska sjuka och jag är glad för att jag tillhör en sådan familj, som tycker om att umgås på Julen och i övrigt.
Sture

Eli sa...

Kan oviljan hos svärdötrar/söner bero på att dom känner sig osäker på sin roll i "storfamiljen" och har vi kanske dålig tradition på att "adoptera" dom i gemenskapen?

Evy sa...

Eli, om du visste hur långt (och säkert ganska intressant) jag skrev, efter att ha läst artikeln, så bara försvann allt, jag blir inte klok ibland på när man skickar ivägen en bloggkommentar, jag kan ta det muntligen, inte nu, men senare i veckan, gäran med dig och några personer som har bra saker att framföra.
Många kramar
evy

Eli sa...

ibland går saker för fort för oss som har ett huvud som springer före fingrarna fattar vad dom ska göra.....Vi tar det muntligt