lördag 16 augusti 2008

Jantelagen

Jantelagen födes i Norge någonlunda samtidigt med mig. När jag tänker tillbaka på min uppväxt, kan jag inte komma ihåg att min far någonsin tog den i sin mun, men min mor, mostrar, kusiner och fröknar i skolan använde den jämt!
Tru ikke at du er noe, tru ikke at du kan noe, jotack det fick vi höra jämt!
Jag var nog inte lätt att kuva, för det haglade förbannelser över att jag inte fann min riktiga plats - långt nere i källaren tyst och kuven!

Nu när jag vet att detta inte er verklighet, och att våra tjejer får växa och blomma utan att få höra att dom tar för mycket av luften eller utrymmet.

Jag hr börjat träna på att glömma bort jantelagen, och övervinna det som den gav mig i bagaet. Det är i börja svårt att verkligen tro när någon säger att jag duger eller ennu bättre att jag är bra, att verkligen ta in det och tro på det.
Det blir lättare och lättare, och jag har även lärt mig att tacka, och att inom mig inte undra på vad som finns för baktankar med dom fina orden.

Min förra svärmor, Ann Marie, min idol, säger - ett ord på vägen eller två, gör vägen lättare att gå!
Jo, Ann Marie, när det även blir snälla ord, då flyger man!

4 kommentarer:

Göran.E sa...

Att skratta är att riskera att verka löjlig
Att gråta är att riskera verka sentimental
Att sträcka ut handen mot en annan människa är att riskera bli involverad
Att uttrycka sina känslor är att riskera visa upp sitt rätta jag
Att lägga fram sin ideal, sina drömmar inför en Publik är att riskera att förlora dem
Att älska är att riskera att inte bli älskad tillbaka
Att leva är att riskera att dö
Att hoppas är att riskera att misslyckas

Men risker måste tas, för den största risken man kan ta i livet är att inte ta några risker alls
En människa som inte riskerar någonting, gör
ingenting, har ingenting och är ingenting
Man kanske undviker lidande och sorg, men man kan inte
Lära, känna ,förändras, växa, älska, leva
Kedjad av säkerhetsbojor blir man låst, man har förverkat sin frihet
Bara en människa som tar risker är fri.

Vi syns om några timmar för att glädja vår vän på hans segeltur.
Göran.E

Eli sa...

Så otroligt sannt att det inte kan kommenteras, bara njutas av!!
Jag läser och tar in det,läser om och tar in det ännu mer.
krampå dig

Evy sa...

Eli, min käraste vän, du duger, jag duger, vi duger, tillsammans är vi bäst!

Med en varm kram säger jag natti natti

Evy

Gert @ sa...

- Du vet att du Duger!
- Du vet att du är Bra!
- Du vet att du Kan!

..men jag är ledsen att jag säger det för sällan till dig.